Publikationen

Publikationen

Cerna, K. and C. Müller (2021). Going online with older adults: Hands on guide. Verfügbar hier

 

Rohner, R. (2021). Digitale Bildung und digitale Kompetenzen im Alter. In: Hechl, E., Kolland, F., Gallistl, V., Müllegger, J. & Brünner, A. (Eds.). Bildung in der nachberuflichen Lebensphase. Bestandsaufnahme und Zukunftsfragen. Kohlhammer. (Manuscript accepted for publication.)

 

Gallistl, V.; Wanka. A. (2021). Connecting the Dots of New Materialist Approaches in the Study of Age(ing) – the Landscape of Material Gerontology. Tecnoscienza: Italien Journal of Science & Technology Studies. (Manuscript accepted for publication.)

 

Cerna, K., Dickel, M., Müller, C., Kärnä, E., Gallistl, V., Kolland, F., … & Otto, U. (2020). Learning for life: Designing for sustainability of tech-learning networks of older adults. In Proceedings of 18th European Conference on Computer-Supported Cooperative Work. European Society for Socially Embedded Technologies (EUSSET).

 

Wanka, A., & Gallistl, V. (2020). Ältere Menschen und Digitalisierung aus Sicht der kritischen Gerontologie. In: Expertise zum Achten Altersbericht der Bundesregierung. Deutsches Zentrum für Altersfragen.

 

Gallistl, V., Rohner, R., Hengl, L. & Kolland, F. (2020). Doing Digital Exclusion – Exploring Technology Practices of Older Internet Non-Users. Journal of Aging Studies (under review).

 

Gallistl, V., Rohner, R., Seifert, A. & Wanka, A. (2020). Configuring the Older Non-User—Between Research, Policy and Practice of Digital Exclusion. Social Inclusion, 8(2), 233-243.

 

Kolland, F., Wanka, A., & Gallistl, V. (2019). Technik und Alter: Digitalisierung und die Ko-Konstitution von Alter(n) und Technologien. In: K. Schroeter, C. Vogel, & H. Künemund (Hrsg.), Handbuch Soziologie des Alter(n)s. Springer VS. Alter(n) und Gesellschaft. https://doi.org/10.1007/978-3-658-09630-4_23-1

 

Wanka, A & Gallistl, V: Age, Actors, Agency – Theoretical Prospects and Frictions between Age Studies and STS. Socio-Gerontechnology – Interdisciplinary critical studies of ageing and technology.

 

Struzek, D., Müller, C. & Boden, A. (2019) Entwicklung einer alltagsnahen persuasiven App zur Bewegungsmotivation für ältere Nutzerinnen und Nutzer. In: Proceedings of the 14th International Conference on Wirtschaftsinformatik, February 24-27, 2019, Siegen, Germany, 1979-1983.

   

Struzek, D., Müller, C. & Boden, A. (2019). Development of an Everyday Persuasive App for Movement Motivation for Older Adults. In: Proceedings of the 17th European Conference on Computer-Supported Cooperative Work: The International Venue on Practice-centred Computing and the Design of Cooperation Technologies -Demos and Posters, Reports of the European Society for Socially Embedded Technologies (ISSN 2510-2591), DOI: 10.18420/ecscw2019_d04.  

 

Keller, R. (2019) Human-Computer Interaction und Geragogik: Soziotechnische Unterstützung der Aneignung von Medienkompetenz im Alter. University of Siegen, Department for Business Information Systems. Master thesis Keskinen, L. & Åke, A. (2019) Seniors as users of digital devices – experienced knowledge and needed personal support. University of Eastern Finland, Philosophical faculty, School of Educational Sciences and Psychology.

 

Ehlers, A., Hess, M & Frewer-Graumann, S. (2019) WP 1: Mapping the Landscapes of Policies and Structures. Working paper. Contributing Partners: Eija Kärnä & Kaisa Pihlainen: University of Eastern Finland; Roberta Bevilacqua & Stefano Strano: National Institute on Health and Science of Ageing, Italy; Ines Jogl, Rebekka Rohner & Vera Gallistl: University of Vienna, Austria; Jutta Jung-Henrich & Claudia Müller: University of Siegen, Germany

 

Kolland Franz (2019) Success Story: ACCESS >> Digitale Kompetenz kennt kein Alter!, Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft FFG (21.11.2019)

 

Müller, C. (2018) Beteiligungsorientierte Technikgestaltung mit älteren Menschen, Gastbeitrag in: Seniorenliga aktiv Heft, Jahrgang 26 / Ausgabe 4/2018 ISSN 1434-8292 / G45269, Dez. 2018, 8-10.

 

Müller, C. (2018) Technik im Alter: Senioren entwickeln mit, Careum [Webblog] (06.12.2018).

 

Rohner, R., Warmuth, J., Jogl, I., Gallistl, V. & Kolland, F. (2018) WP2: Mapping the Landscapes of Ageing, Learning and Digital Technology. Working paper. Contributing Partners: University of Siegen (USI): Müller, M., Jung-Henrich, J.; TU Dortmund University (TUD): Hess, M., Ehlers, A.; University of Eastern Finland (UEF): Kärnä, E., Pihlainen, K.; National Institutes on Health and Science of Ageing, Italy (INRCA): Bevilacqua, R., Strano, S., Vienna.

 

Gallistl, V., Parisot, V., Dobner, S., Mayer, T. & Kolland, F. (2018) Digital Literacy im Alter – Bildung im Alter und neue Technologien. In: Kuttner, C. & Schwenker, C. (Hg.): Mediale Lernkulturen im höheren Erwachsenenalter. Bd. 10 der Schriftenreihe ‚Gesellschaft – Altern – Medien‘. München: koaped. 61-78.

 

Dickel, M. & Müller, C. (2018) Ethnographie-basiertes und partizipatives IT-Design mit älteren Menschen. Herausforderungen und Möglichkeiten für die gemeinsame Gestaltungsarbeit im Feld, Alter(n)sgerechte Informatik, E. Zehendner (Hrsg.), FIfF-Kommunikation 4/2018, 27-31.

Â